sâmbătă, 22 februarie 2014

Sub semnul fantasticului


Semnalăm o nouă apariţie editorială ce se anunţă a fi deosebit de interesantă nu numai pentru pasionaţii de muzică nouă sau artă contemporană în general, dar şi pentru căutătorii acelui altfel, iubitorii de “fantastic”, “straniu”, “fabulos”, “suprarealist”, “absurd”: este vorba despre cartea compozitoarei Carmen Maria Cârneci, “De la Orfeu la Giacometti, sub semnul fantasticului – Repere culturale şi componistice”. Cartea, apărută anul trecut la Editura Muzicală din Bucureşti, este o revizuire a tezei de doctorat a compozitoarei, finalizată şi susţinută în 2010 la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. După o panoramare a fantasticului dinspre artele antice către cele moderne şi contemporane (de la mitologie la Science-Fiction şi Dada), Carmen Cârneci se opreşte asupra operei, cu precădere asupra operelor camerale româneşti din a doua jumătate a secolului XX. Cel mai voluminos capitol al cărţii se referă, fireşte, la creaţia proprie, respectiv la opera de cameră Giacometti (bazată pe diferite texte ale artistului) şi la ciclul de lucrări care i-a urmat, OMENS. “Este creaţia artistică un fel de iniţiere? Este Giacometti-Artistul un om fericit, un om chinuit sau un tiran pentru ‘locuitorii’ atelierului său?” se întreabă compozitoarea, a cărei muzică migulos alcătuită şi rafinat colorată se asortează foarte bine cu fragilitatea tragică a siluetelor giacomettiene, a căror delicateţe descărnată dar bizar senzuală ne urmăreşte şi de pe coperta volumului.


“Carmen Maria Cârneci este un compozitor cu o orientare estetică distinctă şi cu o operă componistică substanţială, dar şi un interpret-dirijor afirmat şi prin concertele ansamblului “devotioModerna”. Cartea de faţă semnalează încă o latură pregnantă a activităţii sale: cea de muzicolog. Ţinând cont de vastitatea domeniului cercetat, de investigaţia iscoditoare şi profundă, reuşita este deplină” (Octavian Nemescu)

Niciun comentariu: