Semnalăm o nouă apariţie
editorială ce se anunţă a fi deosebit de interesantă nu numai pentru pasionaţii
de muzică nouă sau artă contemporană în general, dar şi pentru căutătorii
acelui altfel, iubitorii de
“fantastic”, “straniu”, “fabulos”, “suprarealist”, “absurd”: este vorba despre
cartea compozitoarei Carmen Maria Cârneci, “De la Orfeu la Giacometti, sub
semnul fantasticului – Repere culturale şi componistice”. Cartea, apărută anul trecut la Editura Muzicală din Bucureşti, este o revizuire a tezei de doctorat
a compozitoarei, finalizată şi susţinută în 2010 la Universitatea Naţională de
Muzică din Bucureşti. După o panoramare a fantasticului dinspre artele antice
către cele moderne şi contemporane (de la mitologie la Science-Fiction şi Dada), Carmen Cârneci se opreşte asupra operei,
cu precădere asupra operelor camerale româneşti din a doua jumătate a secolului
XX. Cel mai voluminos capitol al cărţii se referă, fireşte, la creaţia proprie,
respectiv la opera de cameră Giacometti (bazată
pe diferite texte ale artistului) şi
la ciclul de lucrări care i-a urmat, OMENS.
“Este creaţia artistică un fel de iniţiere? Este Giacometti-Artistul un om fericit, un om chinuit
sau un tiran pentru ‘locuitorii’ atelierului său?” se întreabă compozitoarea, a
cărei muzică migulos alcătuită şi rafinat colorată se asortează foarte bine cu
fragilitatea tragică a siluetelor giacomettiene, a căror delicateţe descărnată
dar bizar senzuală ne urmăreşte şi de pe coperta volumului.
“Carmen Maria Cârneci este un
compozitor cu o orientare estetică distinctă şi cu o operă componistică
substanţială, dar şi un interpret-dirijor afirmat şi prin concertele
ansamblului “devotioModerna”. Cartea de faţă semnalează încă o latură pregnantă
a activităţii sale: cea de muzicolog. Ţinând cont de vastitatea domeniului
cercetat, de investigaţia iscoditoare şi profundă, reuşita este deplină”
(Octavian Nemescu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu