duminică, 28 februarie 2010

Spuma noptilor

Anul acesta se implinesc 200 de ani de la nasterea lui Frederic Chopin. Un artist fabulos, care pe nedrept este de multe ori considerat "muzica lejera romantica" pentru baba Aglaia de la parter. Un artist care a ars - ca si altii,vezi Mozart - la o intensitate prea mare, la varsta de numai 39 de ani. Un artist polonez plecat la Paris, amor mare cu George Sand, stim cu totii aspectul monden al vietii sale. Un artist al nocturnelor, al mazurcilor, al spumei de note, al ghirlandelor de figuratii, al pianului - instrument favorit caruia si-a dedicat majoritatea lucrarilor. Un artist care este omagiat, anul acesta, la noi, de catre Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti impreuna cu Institutul Polonez, printr-o serie de evenimente muzicale - este vorba de Festivalul International Chopin 200 (27-28 februarie 2010 Bucuresti) - dintre care unul a avut loc in aceasta seara, in sala Enescu a U.N.M.B..
Concertul s-a numit Parafraze contemporane dupa Chopin (pentru trei piane), a inclus muzica de Chopin in deschidere si apoi 4 lucrari inspirate de muzica sa, in prima auditie.
Soprana Alina Bottez, pianistele Carmen Manea si Alina Balaban si minunatul violonist Gabriel Croitaru - pe al sau Guarnieri (pe care a cantat si Enescu)- au initiat auditorii in universul chopenian, frumos, cu muzicalitate, insa dand din pacate putin impresia de graba a realizarii. "Punctul de atractie" a fost insa seria de parafraze la Chopin, care a starnit ovatiile publicului - inghesuit in mica sala Enescu - prin inventivitatea componistica si virtuozitatea pianistica a autorilor, care si-au interpretat singuri creatiile. Toate cele 4 lucrari au fost scrise, repet, pentru 3 piane.

Dan Dediu, rector al U.N.M.B. si compozitor extrem de prolific, a implinit toate asteptarile publicului cu Shopping Chopin, o lucrare scrisa exact in stilul sau caracteristic: cu talent, cu vana, cu mult umor si, nu in ultimul rand, extrem de eficient. Excelenta lucrare s-a constituit intr-o suita din 6 miniaturi: Promenade I*, Unul Multiplicat, un sirag de figuratii intrerupte pe un motiv chopenian; Paul O'Ness (Blugi Polonezi), stranii planuri suprapuse, un ostinato "plimbaret" si un dialog/trialog intre pianisti, cu insertii de gesturi (arpegii) romantice; Food for dogs "scherzo", cea mai scurta piesa din ciclu, foarte gestuala; Promenade II; Wall-TZ-paper, un perpetuum mobile serpuitor si, in final, GersCHOPwIN , o infuzie de lirism romantic cu influente jazzistice, electrocutata din cand in cand de citate si figuratii, un umor absurd foarte bine realizat, piesa incheiata cu un remember al Promenadei.

*rapel la "Tablourile dintr-o expozitie" de Mussorgsky


Dupa un "Chopin umoristic", a urmat un "Chopin la cinema", Omagiu lui Chopin de Adrian Mociulschi, o lucrare frumoasa si bine structurata, insa cu iz de muzica de film (Glass/Williams). Apoi, un "Chopin nebun", in lucrarea care a avut cel mai mare succes la public, Lumea de ieri - parafraza de concert de Andrei Tanasescu, o lucrare pornind de la Valsul op.18. Personal, mi-a placut foarte mult ideea dementei progresive care inghite limbajul tonal, bruiat sau distorsionat, caricaturizat (spre final, tema valsului apare intr-o ipostaza de cabaret, a la Moulin Rouge), barbarizat in explozii de virtuozitate pianistica - e adevarat, acestea putin legate de muzica lui Chopin per se, insa lucrarea lui Tanasescu a cuprins, de exemplu, probabil cel mai frumos moment muzical al serii, un dialog de figuratii obsesive fragmentate in nuanta extrem de mica, care au suprins exact esenta pianisticii chopeniene: imponderabilitate, stranietate, jerbe delicate de sunete. O forma rapsodica, virtuoza, ce a culminat cu lovituri in timpan (!), gratie Veronei Maier.

Nocturniana - fantezie pentru trei piane dupa Nocturna op.27 nr. 2 este lucrarea ce a incheiat concertul, deosebit de sensibila lucrare a Liviei Teodorescu, probabil cea mai apropiata de spiritul muzicii lu Chopin, o tratare nostalgica, melancolica, a trasaturii celei mai caracteristice ale scriiturii compozitorului polonez, ornamentica (figuratii, triluri), printr-o multiplicare hipnotica, bruiata in cateva locuri de semnale "contemporane".

Multe felicitari compozitorilor si pianistilor care i-au "ajutat" sa interpreteze fabulos acest tur de forta pianistic: Valentina Sandu-Dediu, Mihai Maniceanu, Dan Dediu (Shopping Chopin), Adrian-Leonard Mociulshi, Ieronim Buga, Eliodora Falan (Omagiu lui Chopin), Livia Teodorescu, Andrei Tanasescu (Lumea de ieri si Nocturniana), Alina Balaban (Nocturniana) si Verona Maier (Lumea de ieri, pian, timpan si entuziasm).

2 comentarii:

mirela spunea...

Bravo! Trebuie sa recunosc ca faci cronici mult mai bine decat majoritatea celor care au invatat asta la scoala (adica la muzicologie) :D

Diana spunea...

Nevastuica, ma faci sa rosesc...