marți, 29 octombrie 2013

Minicronică Policronă sau “Cum mi-am îmblânzit dragonul”

Dragonii sonori sunt ceva mai greu de imblanzit

Cupola hipnotică a Ateneului a găzduit în seara aceasta (29 octombrie 2013) un concert inedit care a reuşit să fie un adevărat spectacol, deşi implicaţi au fost numai trei oameni. Diana Moş (vioară), Valentina Sandu-Dediu şi Dan Dediu (pian) au suplinit cu brio o orchestră cu o paletă impresionantă de culori. Meritul a fost, fireşte, şi al muzicilor alese – doi poli opuşi din punct de vedere temporal şi estetic…sau nu?



Claude Debussy (1862-1918), de la a cărui naştere s-au împlinit anul trecut 150 ani, a smuls muzica din patima carnală a romanticilor şi a pictat cu ea pe nori acuarele sonore delicate care au fost asociate, spre neplăcerea compozitorului, curentului impresionist şi care sunt privite de ochii uşor sarcastici ai “teluricilor” drept “coloristică muzicală”. În realitate, Debussy a contribuit enorm la declanşarea epocii moderne - e drept, nu cu incisivitatea violentă a Şcolii celei de-a Doua Vieneze, care renunţa complet la tonalitate, consonanţă şi la celelalte paradigme asociate tradiţiei occidentale, ci cu fineţea şi subtilitatea tipic franceză, operând însă la parametrii esenţiali ai muzicii: nu mai vorbim de timpul vectorial, teleologic, direcţional, ci de timpul circular,  contemplativ al Orientului; nu mai vorbim de dezvoltarea beethoveniană, dinamitări narative ale materialului iniţial în continuă tranformare, ci de expunere de personaje sonore ce plutesc într-o magma acvatică de anti-reguli armonice; nu mai avem masivitate orchestrală, impunătoarele vestigii ale romantismului târziu sunt opuse unor ţesături extrem de fine şi rafinate, un tip de orchestraţie extrem de recognoscibil. Formele ies din lăcaşul strict şi îşi croiesc propria personalitate. Fluiditatea extremă a muzicii lui Debussy maschează faptul că multe din structurile sale se bazează pe colaj de obiecte sonore. O mai mare limpezime structurală au avut cele două lucrări din seara aceasta, minunata sonată pentru vioară şi pian (unde carnalitatea inerentă a timbrului de vioară a conferit un oarecare punct de gravitaţie imponderabilităţii pianului) şi cele “6 Epigrafe Antice” pentru pian la 4 mâini.



Dan Dediu (n. 1967) se situează la un pol expresiv antagonic fluidităţii transparente debussiste: ne aflăm pe tărâmul fracturărilor structurale, al gestualităţii pregnante, al iureşului de idei sonore care se întrec frenetic, se dinamitează, virusează şi înghit reciproc, al unui sarcasm când şăgalnic, când visceral. Dacă Debussy este un muzician al apei, Dediu este un muzician al labirintului mental, de o imprevizibilitate borgesiană. De altfel multe din sursele inspiraţiei sale se găsesc în hăţişul scrierilor unui Borges sau Marquez. La Debussy ieşim din timp, la Dediu intrăm adânc în măruntaiele lui, îl disecăm, îl electrocutăm, îl spargem în cioburi şi îl reordonăm. Lucrul cu personajele este mult mai evident ca la Debussy, acestea fiind decupate extrem de evident din punct de vedere al materialului sonor, al tipului de emisie, al caracterului. Au avut în această seară măşti de creaturi fabuloase (dragoni, grifoni, mandragore în “Bestiarul mitologic” pentru vioară şi pian), au fost idilice sau energetice (“Idile şi Guerrille” pentru pian la patru mâini), triste sau motorice, în stare lichidă sau condensată, într-o continuă succesiune de şocuri la nivel structural şi al afectului.



Interpretarea a fost de zile mari. Dianei Moş, deşi are o prezenţă eterică de elf, îi şade mai bine în veşmânt de dragoniţă, nu pentru că nu ar fi fost impecabilă în Debussy, dar pentru ca are un tip de virtuozitate cameleonică extrem de potrivită pentru muzica contemporană (poate mai ales pentru cea a lui Dan Dediu) şi se vede că îi face foarte mare plăcere să se dăruiască în fiecare gest al arcuşului. Un interpret absolut fabulos care ar merita o prezenţă mult mai consistentă pe scenele importante din România. Valentina Sandu-Dediu (care a asortat nuanţelor orientale ale limbajului debussist un foarte frumos kimono contemporan) şi Dan Dediu au impresionat, la rândul lor, prin inteligenţa interpretării, prin rafinamentul tuşeului şi agilitatea pe clape (sau, în cazul domnului Dediu, şi în afara clapelor – prin tot felul de percuţii cu mâinile), fără artificii unde nu trebuia, cu mari subtilităţi acolo unde trebuia.

Cu scuzele de rigoare pentru calitatea fotografiilor (realizate cu un not-so-smartphone), iată şi două linkuri mai vechi pescuite de pe internet pentru cei care nu au reuşit să ajungă la concert. Care, să sperăm, va fi reluat!







Niciun comentariu: